Foto: On Beauty. Copyright, Jenny Boot
Hoe schoonheid, de kunstenaar en haar muze universeel & herkenbaar zijn.
Jenny Boot – Black girl with Pearl
Introductie tekst in Jenny's boek ' On Beauty'.
Over schoonheid
Bij het cureren van dit werk voor de tentoonstelling Modest Fashion: an internationaal fenomeen in kunst & mode, is de keuze intuïtief gemaakt.
Nederlandse iconische kunstenaars zoals Johannes Vermeer, staan er van oudsher om bekend, vorm, licht en emotie vast te leggen, zonder iets anders nodig te hebben dan hun ambacht, hun onderwerp en licht.
In de heruitvinding van Vermeer in de hedendaagse tijd is het daarom logisch dat Jenny Boot de briljante maker is van het verbluffende werk: Black Girl with Pearl.
We leven in een tijd waarin musea zich bewust worden van wat rechtvaardigheid betekent, wat zorg en wederkerigheid betekenen, wat een gastvrije ruimte zou kunnen betekenen en hoe ‘white cubes’ en ‘black boxes’ zorgzame en helende ruimtes kunnen worden, voor zowel -levende- kunstenaars als ook communities, die voortdurend op zoek zijn naar zingeving en reflectie. In 2020/21 is nog steeds slechts 12% van de kunst in Nederlandse musea gemaakt door vrouwen. We zijn dorstig naar Jenny’s werk en van haar collega’s en studenten.
Dan is er ook nog een mooie opening om de artistieke canon te verrijken, om koloniale en imperialistische opvattingen en hun echo’s los te laten, zodat de artistieke ruimte waar dan ook ter wereld een plek kan worden, waarin ethiek wordt toegepast. Een ruimte waar vrouwen niet langer in de marge werken, maar de vraag over wie een moderne muze is en wie kunst maakt kan worden beantwoord met een overvloed aan vrouwelijke kunstenaars en hun muzen in het middelpunt, in al hun diversiteit, rijkdom, kleurrijkheid en complexiteit.
De dualiteiten van de moderne tijd; -over schoonheid- polariteiten worden versterkt door oude en geërodeerde instituten, die zoekende zijn naar nieuwe betekenis en relevantie. Overal ter wereld worden kunstinstellingen uitgedaagd en opgeroepen om verantwoordelijkheid te nemen; het einde van het patriarchaat wordt ingeluid, alsook het classicisme, het racisme en zijn iconografieen… in de kunst, in de media en in culturele expressie, in collecties, in hun mekka’s en in de academische wereld.
En dus heb ik dit werk van Jenny Boot, Black ‘Girl with Pearl’ lief. Want het belichaamt hoe schoonheid, de kunstenaar en haar muze universeel en herkenbaar zijn. Dit tijdloze verbluffende werk biedt rust, troost, hoop en trots.
In kunst kunnen we vinden wat de werkelijkheid kan weigeren, verwaarlozen of negeren. Kunstenaars als Jenny Boot normaliseren schoonheid en geven musea, verzamelaars en de artistieke canon een nieuw verhaal, waarin ze schoonheid, kunstenaar en muze kunnen zien, waarderen en vieren.
Rajae El Mouhandiz – 14.10.2020